Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011

«Δεν Πληρώνω»: κοινή κινητοποίηση για ΟΑΣΘ και ΟΣΕ στην Θεσσαλονίκη

Του Νίκου Αναστασιάδη –  Θεσ/νίκη
Από τις πιο σημαντικές μέχρι τώρα ήταν η κινητοποίηση το Σάββατο που πέρασε, 19 Μάρτη, στη Θεσσαλονίκη. Το κίνημα  ενάντια στις αυξήσεις των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ συναντήθηκε με κινήσεις πολιτών που αντιδρούν στην κατάργηση των δρομολογίων των τραίνων στις περιοχές της Μακεδονίας. Πάνω από 500 άτομα συμμετείχαν στην συγκέντρωση και την διαδήλωση που ακολούθησε. Το κλίμα ήταν πολύ καλό, και έγινε εμφανής η ανάγκη συντονισμού των αντιστάσεων που αναπτύσσονται.

ΟΣΕ: αύξηση των εισιτηρίων, κόψιμο δρομολογίων

Με το πρόσφατο νόμο της κυβέρνησης για τον ΟΣΕ, η σιδηροδρομική συγκοινωνία χτυπιέται, και ήδη έχουν αρχίσει να φαίνονται τα αποτελέσματα. Εκτός από την τσουχτερή αύξηση των εισιτηρίων, ξεκίνησαν και περικοπές δρομολογίων, όπως της γραμμής Έδεσσα- Φλώρινα, με συνέπεια η Φλώρινα αυτή τη στιγμή να μην έχει σύνδεση με σιδηρόδρομο.

Για να αντισταθούν σε αυτές τις εξελίξεις επιτροπές κατοίκων από τις περιοχές Έδεσσα, Φλώρινα, Κοζάνη, Νάουσα, Άρνισσα, Βέροια συντονίστηκαν και ξεκίνησαν από την Έδεσσα με τραίνο, όπου αρνήθηκαν να καταβάλουν εισιτήριο, και κατέληξαν στην Θεσσαλονίκη, στην κοινή συγκέντρωση στον σταθμό του ΟΣΕ.

Σημαντική επίσης ήταν η συμμετοχή και του σωματείου των εργαζομένων στον ΟΣΕ, που στήριξε την κινητοποίηση αυτή. Ας σημειωθεί ότι για πρώτη φορά σε τέτοια κινητοποίηση συμμετείχαν μέλη του ΠΑΜΕ με πανό!

Στον σταθμό του ΟΣΕ στην Θεσσαλονίκη είχαμε μαζευτεί μέλη των κινήσεων που απαρτίζουν τους «Επιβάτες Θεσσαλονίκης» που τους υποδεχτήκαμε σε πανηγυρικό κλίμα. Ακολούθησε συγκέντρωση και πορεία στους δρόμους της πόλης.

Νέα προσπάθεια να χτυπηθεί το κίνημα από τον ΟΑΣΘ

Ο ΟΑΣΘ, προκειμένου να συνεχίσει να εκμεταλλεύεται τους επιβάτες και να βγάζει κέρδος στις πλάτες μας, κάνει μια νέα προσπάθεια να χτυπήσει το κίνημα «Δεν Πληρώνω». Αφού δεν πέρασε η προπαγάνδα περί «τζαμπατζήδων», αφού δεν σταματήσαμε μετά την ψήφιση του νέου νόμου που κάνει την μη πληρωμή εισιτηρίου πταίσμα, ο ΟΑΣΘ προσπαθεί να στρέψει τους εργαζόμενους και τους επιβάτες ενάντια στο κίνημα.

Την Παρασκευή 18/3 κυκλοφόρησε μια ανακοίνωση από το Σωματείο Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ η οποία αναφέρει ότι από εδώ και πέρα όταν μπαίνουν μέλη του κινήματος «Δεν Πληρώνω» στα λεωφορεία οι οδηγοί θα τα ακινητοποιούν. Η πρόφαση που χρησιμοποιούν είναι η ασφάλεια του δρομολογίου, γιατί όπως αναφέρουν δημιουργείται αναστάτωση από τα συνθήματα και υπάρχει κίνδυνος πρόκλησης ατυχημάτων! Με αυτή τη γελοία δικαιολογία λοιπόν προσπαθούν να στρέψουν τους επιβάτες του λεωφορείου, που προφανώς θέλουν να πάνε στην δουλειά τους ενάντια στο κίνημα.

Μας κάνει εντύπωση πώς είναι δυνατόν ένα σωματείο εργαζομένων να στρέφεται ενάντια σε ένα κίνημα που διεκδικεί πιο φτηνές μεταφορές για τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους και την νεολαία. Και μάλιστα την ίδια στιγμή που οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας έχουν πάρει απόφαση υποστήριξης του κινήματος. Προφανώς η απόφαση αυτή έχει να κάνει με το γεγονός ότι ένα μέρος των εργαζομένων είναι ταυτόχρονα και μέτοχοι του ΟΑΣΘ, και επίσης ότι ένα μέρος των μετοχών ανήκει στο «Συναιτερισμό των Εργαζομένων του ΟΑΣΘ».

Φανταζόμαστε ακόμα ότι έχουν ασκηθεί πιέσεις από την διοίκηση στους εργαζόμενους που δεν είναι μέτοχοι, με το επιχείρημα ότι αν συνεχίσει το κίνημα «Δεν Πληρώνω» θα γίνουν απολύσεις. Όπως και να έχει είναι μια απαράδεκτη απόφαση, που πρέπει να καταδικαστεί από όλο το εργατικό κίνημα της πόλης. Οι εργαζόμενοι πρέπει να ξέρουν ότι δεν έχουμε τίποτα μαζί τους προσωπικά, αλλά σε αυτή την αντιπαράθεση πρέπει να διαλέξουν στρατόπεδο: θα βοηθήσουν την Διοίκηση να ξεζουμίσει τα φτωχά στρώματα της πόλης ή θα βοηθήσουν το κίνημα να πετύχει μια νίκη που θα αφορά όλους μας;

Να ανατρέψουμε και αυτή την επίθεση στην πράξη

Η προσπάθεια του ΟΑΣΘ για την ακινητοποίηση των λεωφορείων ξεκίνησε το Σάββατο το πρωϊ, όταν η Πρωτοβουλία Κατοίκων Ωραιοκάστρου ξεκίνησε να κατεβαίνει για να συμμετέχει στην κινητοποίηση. Μετά το τέλος της πορείας, οι συμμετέχοντες επιβιβαστήκαμε σε λεωφορεία, καλώντας τους επιβάτες να μην ακυρώνουν το εισιτήριο, χωρίς όμως ντουντούκες και πανό για να μην δώσουμε αφορμή για την ακινητοποίηση των λεωφορείων.

Σε όλα τα λεωφορεία έγινε προσπάθεια ακινητοποίησης από τους οδηγούς, με εντολές από την Διοίκηση του ΟΑΣΘ. Οι οδηγοί απαιτούσαν να κατέβουν τα μέλη του κινήματος προκειμένου να συνεχίσει το δρομολόγιο. Εμείς απαντούσαμε ότι δεν παρεμποδίζουμε το έργο του οδηγού και απαιτούσαμε να συνεχίσει το λεωφορείο την διαδρομή του. Η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου ήταν μαζί μας, και γινόταν «εξέγερση» κάθε φορά που σταματούσε το λεωφορείο, μην αφήνοντας άλλη επιλογή στον οδηγό από το να συνεχίσει να οδηγάει.

Στα λεωφορεία που ακινητοποιήθηκαν, τα μέλη του κινήματος κάλεσαν οι ίδιοι την αστυνομία και κατήγγειλαν τον οδηγό για παρακώλυση συγκοινωνίας. Η αστυνομία αποφάνθηκε ότι το λεωφορείο πρέπει να συνεχίσει την πορεία του, και το ότι υπάρχουν μέσα σε αυτό άτομα που δεν έχουν πληρώσει εισιτήριο δεν είναι δικαιολογία για να ακινητοποιηθεί, αλλά θέμα που πρέπει να λύσουν οι ελεγκτές. Τα λεωφορεία ξεκίνησαν ξανά μέσα σε χειροκροτήματα.

Η μαζικότητα το κλειδί

Φάνηκε από τα τελευταία γεγονότα ότι όταν το κίνημα είναι αποφασισμένο δεν μπορούν να το σταματήσουν. Το κλειδί για να ανατραπεί και αυτή η απόφαση και να πιεστεί ο ΟΑΣΘ να πάρει πίσω τις αυξήσεις είναι η μαζικότητα. Πρέπει άμεσα να δημιουργηθούν επιτροπές σε κάθε γειτονιά και να οργανώνουν τακτικά τέτοιες παρεμβάσεις. Όσο είμαστε πολλοί δεν μπορούν να μας σταματήσουν όποια κόλπα και αν σκαρφιστούν.