Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011

«Τα εισιτήριά σας, παρακαλώ»... «Εγώ δεν πληρώνω εισιτήριο»!

Του Φοίβου- Σταύρου Μακρίδη


Έτσι ξεκίνησε ο… διάλογος που είχα με τους ελεγκτές του ΟΑΣΘ μέσα στο αστικό λεωφορείο (Θεσσαλονίκη, νούμερο 14, Άνω Τούμπα- Ν.Σ. Σταθμός) την Τετάρτη 16/3. Όταν με πλησίασε ο ελεγκτής, του ανέφερα αμέσως ότι «δεν πληρώνω εισιτήριο, γιατί διαμαρτύρομαι ενάντια στις αυξήσεις, και συμμετέχω στο κίνημα Δεν Πληρώνω». Ο ελεγκτής ζήτησε τα στοιχεία μου, με απείλησε ότι θα καλέσει την αστυνομία, ενώ μου είπε το πρωτάκουστο ότι δεν μπορώ να διαμαρτύρομαι μόνος μου μέσα στο λεωφορείο! Όταν του είπα ότι δεν είχα καμία διάθεση να του δώσω τα στοιχεία μου, ότι δε θα περίμενα την αστυνομία και ότι είναι συνταγματικό μου δικαίωμα να διαμαρτύρομαι, ακόμα και ατομικά, τότε με αμηχανία μου είπε: «ακυρώνεις τον ρόλο μου».

Στη συνέχεια ήρθε και ο δεύτερος ελεγκτής να μου δώσει τρεις «επιλογές»: ή θα πήγαινα να κόψω εισιτήριο, ή θα μου έκοβε πρόστιμο ή θα κατέβαινα απ’ το λεωφορείο. Ήρθε σε αμηχανία, γιατί του δήλωσα ότι θα κατέβω στη στάση που θέλω, χωρίς να κόψω εισιτήριο και χωρίς να του δώσω τα στοιχεία μου - όπως και έγινε!

Είναι αλήθεια ότι άμα ήμουν ένας έφηβος, οι ελεγκτές θα είχαν μεγαλύτερο θράσος, ενδεχομένως να με έπιαναν απ’ τον γιακά ή να με έβριζαν. Είναι αλήθεια, επίσης, ότι έχουν ακούσει τα περιστατικά των συναδέλφων τους, που έχουν μπλέξει στα νομικά κενά και έχουν βρεθεί στα αστυνομικά τμήματα για παράνομη παρακράτηση (βλ "Θεσσαλονίκη: Μια 15χρονη μαθήτρια έστειλε τους ελεγκτές στο τμήμα!"). Όπως είναι επίσης αλήθεια ότι αυτό που τους ενόχλησε περισσότερο ήταν ότι είχαν απέναντί τους έναν «τζαμπατζή» που μιλούσε δυνατά και ψύχραιμα για τα 120 εκατομμύρια που παίρνει ο ιδιωτικός ΟΑΣΘ, ως επιδότηση, από τη φορολογία μας, και για το κίνημα Δεν Πληρώνω!

Οι ελεγκτές συνειδητοποίησαν ότι δεν μπορούσαν να επιβληθούν με τρομάρες και φοβέρες, οπότε άρχισαν να «επιχειρηματολογούν» με πραγματικές γελοιότητες του τύπου «επιβαρύνεις το κοινωνικό σύνολο, γιατί έτσι θα έρθουν νέες αυξήσεις κι αν διαφωνείς με τις αυξήσεις, να πηγαίνεις στον οδηγό και να του δίνεις τα 60 λεπτά του προηγούμενου εισιτηρίου»!

Το κίνημα Δεν Πληρώνω έχει δείξει μέσα σε δύο μόλις μήνες τις πραγματικές δυνατότητές του, με αποτέλεσμα το διεθνές ειδησιογραφικό πρακτορείο Reuters να προειδοποιεί ότι είναι «η σημαντικότερη απειλή για την κυβέρνηση». Πρέπει, λοιπόν, να μην επαναπαυτούμε στα νομικά παράθυρα που υπάρχουν, αλλά να οργανωθούμε στις γειτονιές μας και στους χώρους εργασίας, σε επίπεδο σχολών για να φτιάξουμε επιτροπές παντού! Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να γίνουμε ένα μαζικό και οργανωμένο κίνημα, που θα μπορέσει να κερδίσει!